Home | Contact | links | link toevoegen
Buitenkant
Binnenkant
Mechanisch
Diefstal
Tuning
Spaartips
Navigatie
Proefrit
Preventietips
Financiering
Autoreizen
Internet
Hybridewagens
Rijvaardigheid
Tweedehandswagens
Tweedehands auto

  Banden

Het rubber van de banden vormt het enige contactpunt van de wagen met de weg. Om de veiligheid te kunnen garanderen is het dus van belang dat ze in goede staat zijn. Naarmate de banden afslijten gaat de wagen ongemerkt zwaarder sturen en heeft hij minder grip op de weg. Daarom is het van belang om de staat van de banden maandelijks te controleren en op de juiste bandenspanning te houden. Verlies van bandenspanning veroorzaakt immers sneller bandenslijtage.

Bij het bekijken van een tweedehandswagen is het verstandig eens aandachtig de staat van de banden te bekijken. Het profiel van de vier banden moet de wettelijk vereiste minimum diepte hebben van 1.6 mm en een normale slijtage vertonen, wat eigenlijk volkomen vanzelfsprekend is. Een onregelmatige slijtage verwijst naar een slechte wielophanging of in het ergste geval een scheefgetrokken chassis.

De zijkanten van de banden moeten echter ook goed bekeken worden, en dit het liefst wanneer de wagen bovenop een hefbrug in de garage staat. Staat er een bult op de zijkant van een band dan moet deze onmiddellijk vervangen worden. De band kan dan tijdens het rijden ontploffen en zodoende voor een gevaarlijke situatie zorgen.

De bult op de zijkant van de band is het gevolg van het rijden op een obstakel. Het rubber van de band is dan geplet geweest tussen het obstakel en de harde zijkant van de velg. Het pletten van de band heeft op deze plaats voor een verzwakking gezorgd en het rubber uitgerokken waardoor zich een bult heeft gevormd.

TIP
Rij altijd met de juiste bandenspanning. Naargelang het merk van wagen staat deze vermeld op de binnenkant van de brandstofklep of in de deurpost van een van de voordeuren. In het instruktieboekje is de bandenspanning ook te vinden.
In de meeste benzinestations is het mogelijk om de bandenspanning te controleren. Door het rijden warmen de banden op en gaat ook de spanning omhoog.
Laat de band daarom een kwartiertje koelen vooraleer je de spanning controleert of lucht bijpompt.


Nadelen van te lage spanning:
1. De band wordt teveel belast en raakt oververhit.
2. Slecht rijcomfort en weggedrag van de wagen.
3. Verhoogt het brandstofverbruik.



Stikstof in banden

Het vullen van de banden met stikstof in plaats van lucht wordt al langer toegepast in de luchtvaart en in de racerij. Banden gevuld met stikstof hebben vele voordelen. Ze zijn veiliger en blijven tot drie maal langer op spanning.

Doordat de stikstofmoleculen 4 maal groter zijn dan de zuurstofmoleculen kunnen ze nauwelijks door het rubber ontsnappen. Hierdoor word voor een langdurige, bijna constante spanning gezorgd. Wanneer de banden constant op de juiste spanning zijn zorgen deze voor een kleine rolweerstand en dus minder verbruik.

Door de juiste spanning blijft ook het opwarmen beperkt, met daaraan gekoppeld de slijtage. Bovendien zit er nu geen zuurstof en vocht meer in de band die automatisch voor roestvoming zorgen, althans bij stalen velgen.

Wanneer een velg geroest is kan langs deze roestvorming lucht ontsnappen. Dit is met stikstof definitief verleden tijd.