Home | Contact | links | link toevoegen
Buitenkant
Binnenkant
Mechanisch
Diefstal
Tuning
Spaartips
Navigatie
Proefrit
Preventietips
Financiering
Autoreizen
Internet
Hybridewagens
Rijvaardigheid
Tweedehandswagens
Tweedehands auto

  Barst in koetswerk

Is eerder uitzonderlijk bij een tweedehandswagen. Een gebarsten koetswerk komt enkel voor bij een herstelling die jaren voordien aan de wagen is gebeurt. Onder het geplamuurde deel is het koetswerk beginnen roesten. Eerst zit de beperkte roestvoming nog tussen het ijzer van het koetswerk en de plamuur, maar na verloop van tijd word de roest erger en gaat hij de plamuur van de plaat weg duwen zodat deze uiteindelijk gaat barsten.


De uiteindelijke oorzaak van het begin van de roestvorming moet gezocht worden bij de herstelling. Tijdens de herstelling is het ijzer van het koetswerk op een of andere manier in contact geweest met water of nevel (eventueel dauw door een nacht buiten te staan) of is het onbehandeld koetswerk een lange tijd onbeschermd blijven staan. Dit is de basis geweest van de verdere roestvorming.

Geplamuurde delen worden het best zo vlug mogelijk afgewerkt of bedekt met een primer (grondverf). Plamuur heeft namelijk een sponseffekt: wanneer de plamuur in contact komt met vocht word het vocht naar het ijzer van de plaat gezogen met als roestvorming als gevolg.

Dit is vanzelfsprekend niet aan de orde wanneer het koetswerk uit polyester bestaat.