Home | Contact | links | link toevoegen
Buitenkant
Binnenkant
Mechanisch
Diefstal
Tuning
Spaartips
Navigatie
Proefrit
Preventietips
Financiering
Autoreizen
Internet
Hybridewagens
Rijvaardigheid
Tweedehandswagens
Tweedehands auto

  Spuitoppervlakfouten

Uitgelopen druppel verf
Uitzonderlijk kan je in de laklaag een lange uitgelopen druppel verf bemerken. Deze is het gevolg van een verkeerde spuittechniek van de hersteller. Meestal kan deze nog verwijdert worden. Dit kan door met fijn schuurpapier (korrelgrootte P2000) de betreffende plaats voorzichtig vlak te schuren.

Nadien wordt de behandelde plaats terug gepolijst en gesimoniseerd om terug een glanzende laklaag te bekomen.

Sinaasappeleffect
Ook een plaatselijk matte glans, grove structuren in de lak of een sinaasappelschileffekt in het spuitoppervlak duiden op een niet-professionele herstelling.


Putjes in koetswerk
Soms kan je in een hersteld deel ook kleine putjes opmerken. Deze putjes zijn luchtbelletjes die in de uitgestreken plamuur zitten. Deze worden normaal gezien opgevuld door de primer of grondverf. Zijn de putjes echter te groot om opgevuld te worden, dan laten ze in de eindlaag een zichtbaar kratertje na.

Stof in laklaag
Stofdeeltjes in het koetswerk zijn kleine bovenopliggende puntjes die zich onder de vernislaag bevinden. Ze komen meestal van de wagen zelf. Tijdens het spuiten wordt de lucht rond de wagen rondgewerveld door de kracht van de verfspuit. Wanneer er nog restjes aarde of ander vuil aan de wagen hangen kunnen deze door de kracht van de luchtverplaatsing loskomen. Soms komen ze dan in de pas gespoten natte verf terecht met stof in de laklaag tot gevolg.